Travel with Betty ベティとの旅 【思考への思考 1】Thinking about thinking




I tried Zazen experience at Kenchoji. Fold the cushion in two, half semitransparent half eye, even if it is paying attention to tremor, it is the surrounding sound. As I get used to it, I will try to think about what to think. It is true that it will be none actually. Train monks think of living for many years and years from every direction. When it arrives at the same thing, approaching from a new direction, the theory goes sharply and steadily. Monk Dogen went to China asking for Shoubogenzo, he went to China and went back to Japan with no handwriting and handed it out without hesitation. There was no theory in the theory there, and we preached all kind of Buddha-nature.
Every morning walking with a pet dog is like a philosophical way, with a swirl of last night 's dream residues and today' s heavy tasks walking along the usual way in my head. It is close to the zazen. There is no opponent to ask a smartphone search and we will step forward as much as possible. A dog aside. I do not know exactly which other living things are thinking, but it is an irreplaceable cushion.
Thinking should be done from various directions. When a good thought floats, you tend to push in that direction, but you should try as much as you thought like a monk. Offense defense From the standpoint of others from the standpoint of both. At first glance four view about waters, rain of grace, flooding, thirst, moisture ..., trying water, the way you feel depends on your position. Think about it in as many positions as possible. This requires training. Easy to think, I want to feel like the answer came up, I want to fold that task quickly, or somewhere I'd tend to go in that direction, "Wait a moment, then wait a moment. Then stop pushing in" Then stop around the intersection as an issue Look around. The monks fought refuge with the teacher and the monk as a game of thought. It is serious for not being beaten. To build a theory requires physical strength and preparation.

建長寺で座禅体験をしてみた。座布団を二つに折り、半跏座半眼、微動にも注意を払っていると気になるのは周囲の音。それに慣れると何を考えてみようかとか、考えようとしてみる。本当は無になるのが正しいのだが…。修行僧は生きることについてあらゆる方向から何年も何年も考え抜く。同じことになんども行き着いては新たな方向からアプローチし理論がどんどんシャープになって行く。道元の正法眼蔵、師を求め中国に渡り経典などは持たず手ぶらで帰国し、迷い無く一気に書き上げた。そこには理論にブレはなく、一切衆生悉有仏性を説いた。
毎朝起きがけの愛犬の散歩は哲学の道と同じく、頭の中に昨夜の夢の残滓や今日の重い課題などが渦巻きながらいつもの道を歩いている。坐禅に近い。スマホ検索も問いかける相手もなく只只前に歩をすすめる。脇には犬。別なこの生き物は思考しているのかさっぱりわからないが、かけがえのない座布団的存在だ。
思考は、色々な方向から行うべきである。ついいい考えが浮かぶとそちら方向に突き進みがちだが、僧のように考え尽くしてみるべきだ。オフェンスディフェンス両方の立場から、自分他人の立場から。一見四水、恵みの雨、水害、渇き、湿気…、水をとってみても立場によって感じ方は違う。できる限り多くの立場に立って考えてみる。これは訓練が必要だ。考えやすい、答えがでたような気になりたい、早くその課題をたたみたい、とかくその方向にいきがちだが、「いや、ちょっと待てよ。それっじゃあ突っ込まれるぞ」一旦立ち止まり課題という交差点の周囲を見回す。僧たちは論破を思考の勝負として師や同僧たちと闘わせた。言い負かされrないために真剣なのである。理論を築き上げるというのは体力と覚悟が必要なのである。

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